Vi arbetar ekologiskt, det vill
säga ger kunskap om livets kretslopp.
Vi försöker att följa våra stora traditioner t.ex. jul och påsk samt
våra egna traditioner t.ex födelsedagar, sopp-dropin och läger.
Eftersom vi försöker se alla barn, så måste vi arbeta aktivt för att
vägleda dessa. Därför måste vi prioritera de barn som av någon
anledning befinner sig i en krissituation eller behöver extra stöd i
sin utveckling.
Vi vill ge barnet en bred kunskap där vi fördjupar oss i ämnen som är
viktiga för barnet.
Alla kan inte och behöver inte
göra samma saker.Verksamheten måste vara anpassad till barnet, eftersom
alla barn behöver olika saker.
|
|
|
|
Det är viktigt att personalen tillåts
vara olika, vilket är en tillgång för barnet. Målet är detsamma, men
vägen hur vi når dit kan vara olika.
Det naturligaste sättet för barn att bearbeta sina intryck och
upplevelser är genom LEKEN . Barn lär genom lek. Vi respekterar barns
lek och ger den därför stort utrymme i vår verksamhet. Vi tycker detta
är extra viktigt under inskolnings-perioden då leken är barnets egna
metod att lära känna sina kamrater. Eftersom inskolningarna oftast sker
på hösten väntar vi lite med tvärgruppsverksamheten. När vi ser att
inskolningarna är klara gör vi en grovplanering av den fortsatta
verksamheten.
|